Bielsko-Biała Lipnik - Przęłęcz u Panienki Autor : Martens kategoria: Szlaki turystyczne

Szlak ma swój początek na Kopcu Lipnickim. Znajduje się w tym miejscu przystanek MZK (linia numer 6). Z lewej strony kościół pod wezwaniem Najświętszej Rodziny w Małych Kozach. (przystanek mieści się na granicy Bielska-Białej i Kóz). Przy kościele mieści się parking, na jakim pozostawić można auto. W pobliżu przechodzi szosa numer 52 w kierunku Wadowic. Z tego miejsca możemy zaplanować wycieczkę na Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę (2h) lub do schroniska na Magurce (3h). Sam Lipnik jest dzielnicą Bielska-Białej.

Mapa:

Dystans: Suma przewyższeń: Dystans pod górę:
Procent pod górę: Dystans w dół: Procent w dół:

Z początkiem szlaku towarzyszy nam widok na Groniczki i wychylającą się Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę ze specyficznym milenijnym krzyżem. W pobliżu zajazd i restauracja Wróblówka. Szlak prowadzi ulicą Spacerową w Kozach (właściwie granicą miedzy Bielskiem i Kozami), wzdłuż potoku Pisarzówka. Pod lasem kończy się droga, wchodzimy do brzozowego lasu, a później mieszanego lasu. Początkiem idziemy granicą lasu w kierunku Kóz. Następnie szlak prowadzi to w prawo, to w lewo (za kapliczką). Docieramy do doliny potoku. Przekraczamy strumyk i mocno pniemy się do góry. Interesująca rzeźba terenu wskazuje na ciągłe osuwiskowe ruchy. Trawersując szczyt Groniczki docieramy do płaskich, nieco podmokłych miejsc z sąsiadującą stokówką (Milerze). Dalej możemy oglądać panoramę Pogórza Śląskiego wspinając się szeroką kamienną ścieżką. Przecina ona leśną drogę i wiedzie ku przełęczy. Zwróćmy uwagę na rosnące w tym miejscu jawory! Ze strony lewej dochodzi szlak żółty z Kóz. Od tego momentu szlak jest łagodniejszy. Okresem Letnim można dojrzeć purpurowe naparstnice. W mgnieniu oka docieramy do Przełęczy u Panienki. Pośród drzew kasztanowych mieści się kamienna postać Madonny z Dzieciątkiem z 1884 roku. Została ona ufundowana przez J. Beinlicha - nadleśniczego z Kóz. Nie trudno się domyśleć, że nazwa przełęczy pochodzi od figury Madonny. Z przełęczy możemy pójść w prawo, w kierunku Gaików (dość mocne podejście) a dalej na Magurkę Wilkowicką lub do Straconki lub w lewo na Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę.

Początek czarnego szlaku

Przystanek autobusowy, będący początkiem szlaku

Kościół pod wezwaniem Najświętszej Rodziny w Małych Kozach

Widok na Hrobaczą (Chrobaczą) Łąkę

Ulica Spacerowa

Widok na Pogórze Śląskie (przed wejście do lasu)